Är du lönsam, lille vän?

image

Ingen har väl kunnat undgå de senaste dagarnas debatt efter Uppdrag gransknings reportage om hur elever väljs bort. Det är bra att det äntligen kommer fram att det inte är en myt att sånt här händer. Snarare blir det mer och mer en regel än ett undantag att skolor gör på detta sätt.
Peter Tillberg målade på 1970-talet en målning, som jag tror de flesta känner till, med namnet: ”Blir du lönsam lille vän?” Då handlade det bl.a. om likriktningen i skolsystemet för att förse industrisamhället med arbetskraft. Med min rubrik:”Är du lönsam, lille vän?”, vill jag säga att vi nu på allvar satt likvärdigheten i gungning.

Är det så vi vill ha det? De flesta av oss svarar naturligtvis nej på den frågan. Vi anser att alla barn ska ha rätt till en bra skola. Skolan är, anser jag, vårt gemensamma ansvar och vad mer är – alla barn är vårt gemensamma ansvar. Att bedriva handel med barn på det sättet som vi gör i Sverige är osmaklig och borde förbjudas. Att man i flera kommuner har namn som ”produktionsenheten” på förvaltningen som administrerar skola visar bara hur långt det har gått.

Igenom hela mänsklighetens historia finns det otaliga historier om civilisationers förfall och fall. I nästan alla berättelser är orsaken till förfallet egoism på andra människors bekostnad. Pengar finns alltid med på ett eller annat sätt som ett universalt fenomen när det gäller att underblåsa girighet och maktlystnad. Vill vi ha ett samhälle som värderar människor som handelsvaror?
Vill vi ha ett samhälle där föräldrar endast är skolans kunder? Där skolan ska ”leverera” en produkt efter 9 år?

I England har det gått så långt att de flesta universitet numera inte får statligt stöd, de ska bära sig själva. Detta har fått till följd att många institutioner, framför allt humanistiska har fått lägga ned. Det lönar sig inte att läsa humanistiska ämnen. Tekniska och naturvetenskapliga institutioner har inte behövt lägga ned i samma omfattning, där har man istället fått skräddarsy de utbildningar som efterfrågas av dem som har pengar. Eftersom de som går dessa utbildningar tycker sig ha betalat för en examen….så kan ni ju räkna ut resten. Pengar korrumperar. Om man bygger ett helt lands utbildningssystem på konkurrens så får man de resultat som Uppdrag granskning visar. Det gäller dessutom inte enbart att man delar upp barn på ett segregerat sätt som börjar likna ”gated communities”, det handlar även om hur man sätter betyg. Är man beroende av att få in pengar i en jämn ström, ja då måste man leverera toppresultat. Jag har flertalet kollegor som jobbat på skolor där rektorn talar om vilka betyg som förväntas och om eleverna inte får dessa betyg så avskedas den ”misslyckade” läraren. Jag har själv jobbat inom en friskolekoncern som jämförde alla sina skolors meritvärden och sedan fick lärarkollektivet på varje skola löneförhöjning efter meritvärdesprestation. Den/de skolor som hade fler elever med mycket behov av särskilt stöd fick därmed nästan alltid minst påse med pengar till löner. Pengar korrumperar.

Vår demokrati är skör, mycket skörare än vi tror. Vilket samhälle ser du framför dig om 10, 20 eller 30 år? Ska vi fortsätta att leva med den dubbelmoral som nu är förhärskande – att bli upprörd över att det får går till på det här sättet. Att man sorterar barn och ser dem som en handelsvara men samtidigt ser till att ens egna barn finns i svenska ”gated communities”. Eller att tycka att det är bra att den svenska vården konkurrensutsätts samtidigt som man förfasar sig över läkare, som för att visa produktivitet och resultat, väljer ”lätta” unga patienter framför gamla och sjuka.

Kan vi tänka oss att på riktigt välja oss tillsammans? Att se den skrämmande och vackra världen tillsammans. Att tillsammans ta tag i alla svårigheter som finns…nu? Annars får vi och våra efterkommande ändå till slut betala ett mycket högt pris.

/Cattis

1 kommentar

Under alla, Citat, Lgr11, Skolutveckling

Ett svar till “Är du lönsam, lille vän?

  1. Bernt A

    Mycket bra tänkt!!! 🙂

Lämna en kommentar